window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-85282641-5');

Sporten zou kans op infectie met 50% doen verminderen

Het is al vaker gezegd: degene die een medicijn bedenkt dat zo effectief is als sporten, wordt schatrijk. Juist in coronatijd adviseren specialisten dan ook om in beweging te blijven. “Genoeg sporten, dus niet te weinig en niet te veel, is een van de meest efficiënte manieren om je immuunsysteem te boosten.”

Dat zegt sportarts Ruud van Thienen tegen Sporza. “Als je op de goede manier sport, kun je jouw kans op een virale luchtweginfectie met 50 procent terugdringen. Dat is gigantisch. Dat zal een medicijn nooit kunnen”, vervolgt hij.

“De meeste mensen die goed in hun vel zitten, en dus goed slapen en gezond eten, maar niet sporten, krijgen toch 3 of 4 virale infecties per jaar. Ze zullen niet altijd doodziek zijn, maar wel verkouden bijvoorbeeld. Wie voldoende sport zal maar 1 of 2 keer per jaar zo’n infectie hebben. Dat effect is al lang bekend en geldt in het algemeen voor de meeste verkoudheids- of coronavirussen. Of dit ook voor dit specifieke nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2) geldt, is op dit moment natuurlijk nog niet met zekerheid te zeggen.”

Kanker

Volgens de meeste recente onderzoeken beschermt sporten ook tegen kanker. “Witte bloedcellen vallen beginnende tumoren aan. Dus ook de kans op kanker ligt 20 tot 50 procent lager bij mensen die voldoende sporten. Vooral voor borst-, maag-, eierstok- en dikkedarmkanker is dat al heel duidelijk bewezen”, legt Van Thienen uit.

Hersenen

Sporten zou ook een positief effect hebben op de werking van onze hersenen. “Beweging doet de plasticiteit van hersencellen toenemen”, zegt de sportarts. “Als je een halfuur fietst en nadien een boek leest, dan herinner je je daar dagen nadien 10 tot 20 procent meer van dan wanneer je niet bent gaan sporten. Elke school- of werkdag kan je dus het beste beginnen met een halfuurtje sporten.”

Hoeveel sporten?

Maar hoeveel moet je dan bewegen voor het maximale effect? “De WHO raadt aan om 150 minuten gematigd te sporten of de helft daarvan intensief. Ik zeg: 3 of 4 keer per week een half uur tot 40 minuten eens goed zweten. Daarmee zal je alle gezondheidsvoordelen van sporten kunnen verdienen.”

“Hoe je dat doet, maakt niet uit. Wandelen is nog altijd beter dan niets doen, maar het is meestal nog niet genoeg om de vruchten van sporten te plukken. Daarom zeg ik dat je in elk geval moet zweten.” Van Thienen adviseert de 60-60-regel: 60 minuten sporten op 60 procent van je capaciteit.

2020-07-21T08:24:47+02:00
Deze website maakt gebruik van cookies. instellingen Ok

welke cookies gebruiken we?

1.9.7 Informatie i.v.m. cookies Informatie over ons gebruik van cookies Cookies zijn kleine tekst- of cijferbestanden die op de harde schijf van de computer van websitebezoekers worden geplaatst. Cookies bevatten informatie zoals bijvoorbeeld de taalvoorkeur van de surfer, zodat hij of zij die informatie niet opnieuw moet ingeven bij een volgend bezoek aan dezelfde website. Sommige cookies zorgen ervoor dat een website grafisch correct verschijnt, andere cookies zorgen ervoor dat een websiteapplicatie correct werkt, enz. Onze Website gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om uw gebruiksvoorkeuren te onderscheiden van die van andere gebruikers. Dit helpt ons om u een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons toe onze Website te optimaliseren. Cookies en soortgelijke technologieën laten ons niet toe om systematisch gegevens te verzamelen die de gebruikers van onze Website kunnen identificeren. Zij helpen ons de werking van onze Website te verbeteren, de interesses van onze gebruikers beter te beantwoorden, en de doeltreffendheid van de inhoud van onze Website te meten. 1.9.8 Toestemming Door onze Website te gebruiken, aanvaardt u het gebruik van cookies. Om onze Website optimaal te kunnen gebruiken, dient u de cookies te aanvaarden. Dit kan via de browserinstellingen, of door onze “Privacy en cookie policy” expliciet te aanvaarden bij uw registratie of bij een bezoek aan onze Website. Voor bepaalde cookies kan dit ook door verder te surfen op onze Website nadat u een “cookie warning” hebt gezien bij het eerste bezoek aan de Website. Als u niet wil dat een website cookies op uw computer plaatst, kan u uw browser zo instellen. 1.9.9 Uw browserinstellingen veranderen U kan via uw webbrowser cookies uitschakelen of blokkeren. Hieronder vindt u voor de meest voorkomende webbrowsers hoe u dit kan aanpakken: Chrome: http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=nl&answer=95647 Firefox: http://support.mozilla.org/nl/kb/cookies-in-en-uitschakelen-websites-voorkeuren?redirectlocale=nl&redirectslug=Cookies+in-+en+uitschakelen Safari: https://support.apple.com/nl-be/guide/safari/sfri11471/mac Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-be/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies Hou er wel rekening mee dat, als u cookies uitschakelt, bepaalde grafische elementen misschien niet correct zullen verschijnen, of dat u (bepaalde delen van) onze Website niet correct zal kunnen bezoeken. 1.9.10 Welke cookies gebruiken wij op de Website? Op onze Website kunnen wij verschillende soorten cookies gebruiken, o.a.: cookies die uw voorkeurstaal bewaren; cookies die uw winkelmandje bewaren; veiligheidscookies; cookies die uw registratie- of logingegevens bewaren; cookies die bepaalde voorkeuren bewaren (vb. i.v.m. ontvangen van nieuwsbrieven, lokalisering van regio, enz.); cookies die bepaalde interesses bewaren; cookies gebruikt voor statistisch onderzoek om de vorm, inhoud of structuur van de Website te optimaliseren of voor analyse van het surfen of de herkomst van bezoekers, steeds op basis van anonieme data (vb. Google Analytics cookies); tracking cookies die ons of partners in staat stellen om op basis van anonieme gegevens suggesties van aanbiedingen en voordelen te sturen naar gebruikers via nieuwsbrieven, banners, andere advertenties, enz. (reclameprofilering); enz. 1.9.11 Hieronder vindt u een gedetailleerde lijst van cookies die wij op onze Website gebruiken: Google Analytics is de analysetool van Google die uitbaters van websites helpt te begrijpen hoe hun bezoekers omgaan met hun website. Google Analytics kan een set cookies gebruiken om informatie te verzamelen en statistieken te rapporteren over het gebruik van de website, zonder dat de identiteit van bezoekers aan Google gerapporteerd wordt. De belangrijkste cookie die door Google Analytics wordt gebruikt is de ‘__ga’-cookie. Voor meer informatie, zie https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/cookie-usage

andere partijen